Изкуството да заместиш симфоничен оркестър

Христо е отговорен за композирането на музиката за всички игри на Империя Онлайн.

Христо е отговорен за композирането на музиката за всички игри на Империя Онлайн.

Красивите мелодии в Imperia Online, забавните звуци в Maд Moles, кънтящите изстрели в Online Artillery и вдъхновяващата музика в множество трейлъри са все произведения на едва двама от 190-те специалисти, работещи в Империя Онлайн. Силвия и Христо са целият състав на т. нар. аудио екип, но са се доказали като напълно достатъчни. Христо е композитор, заместващ цял симфоничен оркестър, без дори да става от бюрото си. Силвия е звуковият дизайнер, който създава и най-рядко срещаните звуци чрез комбинация от привидно случайни тонове.

МУЗИКА

Работното място, заместващо цял оркестър.

Работното място, заместващо цял оркестър.

Оптималният срок за създаване на 3-минутна музикална композиция е 5 дни“, споделя Христо, като допълва, че ако се гонят срокове, би могъл да я сътвори и за 3, но едва ли ще е достатъчно доволен от крайния резултат. Междувременно Силвия настоява да се знае, че Христо по начало работи по-бързо от очакванията и срокът от 5 дни е по-скоро отнасящ се само за него, отколкото за професията като цяло. И нищо чудно: макар да може да свири само на пиано, възпитаникът на Музикалната академия познава из основи всички музикални инструменти. Това му позволява да създава епични мелодии с помощта на софтуер, който симулира необходимите инструменти.Важно е всеки музикант да се чувства комфортно – да не му напишеш нещо, което не би могъл да изсвири. Това важи и за софтуера.“ А освен комфорта на музикантите и пресъздаващия ги софтуер, ключово е и удовлетворението на самия композитор:Най-хубавото чувство е да се радваш на композицията още докато я създаваш“, отбелязва той и с гордост добавя, че за щастие случаят обикновено е такъв. Способностите му са доказани от факта, че саундтракът на Imperia Online му е поверен изцяло, без да е необходимо одобрение от други хора. „Там имам пълна свобода. Разбира се, взимайки предвид, че все пак има ограничения от страна на средновековната стилистика“, пояснява композиторът. И макар да не може да живее без музика, понякога дори и той няма муза. Принципът му обаче е да не се отказва, защото е достатъчно добър професионалист: „Сядам и импровизирам с часове, докато най-накрая не изникне нещо, за което да се захвана“, споделя Христо.

 Ексклузивен кратък семпъл от бъдеща част от саундтрака на Империя Онлайн:

 

 ЕФЕКТИ

Също толкова важна и интересна е работата на Силвия – нейната роля е да създава звуковите ефекти, които имаме честта да слушаме във всяка от игрите на Империя Онлайн. Макар тя да не записва собственоръчно звуците, дейността й изисква необятни нива на креативност.Използвам библиотеки с предварително записани и категоризирани звукови ефекти, а понякога сами записваме допълнителен аудио материал. Когато не може да бъде открит звук в желаната специфика, се налага да ги създам чрез комбиниране на няколко други“, пояснява тя. Оказва се, че дори елементарни звуци като кликане на бутон  в играта имат съвсем ежедневни източници – например щракване от сгъването на джобно ножче. Изобретателността не свършва дотук: в много от случаите наличните звуци се режат и се взима само началото или краят им, които после се разтягат, наслагват, обръщат наопаки и каквото още би превърнало частичката в търсения ефект. А как се процедира при тотално нов и специфичен търсен звук? „За смачкване на тиква в Maд Moles например не си харесахме нищо готово от библиотеките. Ето защо започваш да импровизираш – взимаш звуци от мокри дрехи в леген, комбинираш ги с мляскане и още няколко звука, докато накрая играчът може да се закълне, че това, което чува, е смачкване на тиква“, разказва Силвия. Що се отнася до работата с не-толкова-музикални колеги, тя никак не се оплаква: „Колегите винаги намират начин да изтананикат, изсумтят, изквичат или избарабанят звука, който им трябва, а аз на следващия ден им давам няколко версии на крайния резултат и те избират най-близката до представите им.“

Макар да минава за малка игра, Maд Moles има около 100 специално създадени звука.

Макар да е по-скоро малка игра, Maд Moles включва около 100 специално създадени звука.

Тези малки звукови фрагменти обаче изискват забележително сложна и прецизна работа, имайки предвид, че дори в игра като Maд Moles вече има около 100 специално направени звука, човек може да си представи колко труд изискват наистина големите проекти. Любопитен момент от ежедневието на звуковия дизайнер е точката на пречупване на колегите от съседните помещения. „Понякога се налага да процесирам част от дадено аудио и за целта пускам фрагмент да се върти отново и отново. След двеста и някой път, в който колегите са чули една и съща сричка например, вече връхлитат с обезумял поглед, мечтаейки си единствено да се отърват от този звук“, леко виновно споделя Силвия. И тя, и Христо обаче признават, че безкрайно харесват работата си, защото тишината никога не им липсва: Не могат да се сетят за момент, в който биха предпочели да не слушат музика или да не се наслаждават на разнообразието от звуци, които ни заобикалят.

Всеки звук във внушителните трейлъри на Imperia Online изисква

огромна изобретателност от страна на Силвия и Христо.

4 comments on “Изкуството да заместиш симфоничен оркестър
  1. 806188 10763Attractive portion of content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact loved account your weblog posts. Anyway I is going to be subscribing to your augment and even I success you get admission to constantly rapidly. 116254

  2. 424012 940308Aw, this was a really good post. In thought I want to put in writing like this moreover ?taking time and actual effort to make a really excellent article?even so what can I say?I procrastinate alot and definitely not appear to get one thing done. 80041

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.