Цветан Русимов с интервю пред DevStyler по повод Топ Софтуерните Компании на България

Текстът е взет от интервю на нашето COO Цветан Русимов, което той даде пред DevStyler. DevStyler е български медиен уебсайт, публикуващ всякакви неща свързани със софтуерната индустрия и нейните специалисти в България. Можете да прочетете интервюто тук: https://bit.ly/3oDdkKk 

  • Какво определя една компания от софтуерния бранш като успешна?

Много пъти съм казвал, че успехът има много лица. За едни това може да е щастливите служители, за други удовлетвореността на техните клиенти, за някои това е пътят на растежа, смяната на малкия офис с по-голям. Бизнесът, както и живота, са безкрайна игра и няма победители – има такива които са се задържали по-дълго. В този ред на мисли да сравняваш финансови резултати в дискретен период, не е правилно мерило за успеха на дадена компания. Нека ви попитам, кой е по успял от две фирми – тази, която е завършила с 2 милиона печалба или тази, която е на нула, но е дарила 2 милиона, за да направи училище?

  • Може ли в България да се развива успешен бизнес? Защо? Какви са плюсовете и минусите?

Ако погледнеш в речника за значението на думата бизнес ще откриеш – работа, търговия, професия.. т.е. светът прави бизнес, откакто съществува. Успешен бизнес може да се развива навсякъде, в това число и в България. За успешен бизнес трябват повече смели визионери, но от този тип „дуъри“, бачкатори, дето запретват ръкави и не спират. От там идва бизнеса, а не от някаква благоприятна инкубационна среда, където валят пари и ти плащат, докато ти си преследваш мечтите. За съжаление познавам много малко ИТ хора, които след 18:30 часа разработват свои собствени проекти, докато колегите им предимно се наслаждават на живота. За държавата.. Ролята на държавата е адски важна. Държавата трябва да помага, като създаде ясни, адекватни, модерни правила за съществуването и оперирането на бизнеса и ги обновява в движение! А не, както сега – 9 месеца да работим хоум-офис, ама в противоречие с всички нормативни актове. Иначе държавата да вдига тавана на осигурителните вноски и да наказва най-доходоносните си сектори. Грижа за бизнеса, но по български.

  • Колко важен е мениджмънтът за развитието на дадена софтуерна компания? А екипът? 

Ами колко да е важен? Това е все едно да ме питате, колко е важна главата на петела за тялото му, защото видиш ли имало един в Мексико, дето 15 дена живял без глава.. Ами неразделно цяло са. Всяка компания е изградена от много екипи и те са взаимно необходими. Какъв мениджър ще съм аз, ако си нямам екип? Малко става Сам Съм Си Рекърдс.

  • Как се отрази кризата? Защо някои фирми увеличиха приходите си, а на други се наложи да преструктурират бизнеса си? 

За нас се отрази благоприятно. Не е тайна, че развлекателният софтуер е във възход, когато хората са затворени вкъщи и не могат да практикуват много от социалните си дейности на открито. Всяка криза е възможност, ако живееш с мисълта, че ще дойде и си достатъчно подготвен и гъвкав да се адаптираш! Радвам се, че у нас има и такива компании! Е, други я посрещнаха като динозаври комета. Трети се пренасочиха да дигитализират офлайн търговията в България, а някои се борят за държавни поръчки. Аз даже се чудя, защо още нямаме големи, гръмки фалити, та традиционните офлайн бизнеси да се стреснат, и да вземат да се дигитализират най-накрай с помощта на софтуерната индустрия. Българинът трябва да разбере, че времето на молива и тефтера отмина!

  • Повече бенефити или по-високо заплащане е приоритет за служителите?

При нас бенефитите са сведени до минимум. Не говоря за офис глезотиите, като плодове, кафенца и сокчета – те са ти на разположение, за да ти пестят време. Ох, имаме и здравно застраховане – много държим на това! Но всички други – карти за фитнес, ваучери, безплатни паркинги, безплатна храна, безплатни телефони, безплатни “каквото се сетиш“, ги махнахме. Взехме сметнахме, кое колко ни струва и ги добавихме към заплатите на хората. Сега знаеш ли, аз лично, с какъв кеф си поръчвам пици с парите дето са отивали за Мултиспорт )) Мотото ми е: „Остави хората сами да избират за какво да си харчат парите, те знаят най-добре как“.

  • Кои са най-важните качества на една компания, които привличат нови кадри?

За всеки човек е различно, не мога да отговоря на този въпрос. Едни търсят развитие, супер модерни технологии, други да работят за продуктова компания, а не аутсорсинг. Трети скачат от фирма на фирма само за пари. Хубаво е, че хората са различни, защото е много яко когато попаднеш на правилните колеги и с години си бачкате с удоволствие.

  • Кое е по-важно за клиентите – качествен продукт, но повече време за разработка или бърза разработка на продукт, въпреки потенциалните му дефекти? 

Хаха! Не съм чувал никога клиент да иска качествен продукт за повече време. Всеки винаги иска най-доброто качество, за най-малкия възможен срок. Разбирам ги, но мога да им се сърдя. Аз като отида да говоря с моя майстор за банята и аз искам същото – за утре, на най-ниската цена, и да е като във Версай.

  • От значение ли е локацията на офиса при избора на компания? 

За хората, които могат да си позволят да избират – да. Ако практикуваш някоя от богопомазаните професии, за които всички фирми се избиват, мисля, че къде се намира офиса, е определено топ фактор. Добре де, Топ 3 фактор. Аз лично няма да се уморя да каня бизнес партньори в заседателната ни зала на 16 етаж и да чувам: „Уау, каква гледка! Нямате ли някоя отворена позицийка за мен при вас?“. Безценно начало на преговорите, нали?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.